Sovimme kuljettajan kanssa, että tapaamme ennen tontille menoa ja käymme katsomassa minkälainen logistiikkajärjestely olisi parhain. Siinä vaiheessa kun näimme rekan, tontilla käynti tuntui turhalta. Jos rekkakuski tuon valtavan valtamerilaivan saisi ujutettua tontille ja vielä sieltä pois, voidaan hänelle suoraan myöntää vuosisadan rekkakuski - titteli.
Rekkakuski ei onneksi ollut tittelinkipeä, eikä hullu, joten kuorma päätettiin ajaa kahdessa erässä. Rekan vaunu jäisi siis parkkiin vähän kauemmaksi ja auton etuosa veisi hirret tontille, sitten vain kuorman siirto vaunusta auton etuosaan ja toinen kierros. Yksinkertaista.
Sitten koitti lastin siirto vaunusta rekan etuosaan (tälle on varmasti olemassa joku hieno nimi, mutta nyt se on rekan etuosa). Etuosa ja vaunu irrotettiin toisistaan, sivuseinät ja katto avattiin, ja parin tonnin painoisia hirsipaketteja alettiin siirtää nosturilla paikasta a paikkaan b. Herra S oli työmaalla jo odottamassa, joten kuski kysäisi haluaisinko auttaa, saisin kiivetä koko lastin päälle ja laittaa nostoliinojen (tai mitä ne lienevätkään) lenkit kiinni nosturiin, jotta hänen ei tarvitse hyppiä kahden lastin päällä edes takas. Sinne Rouva E sitten kipusi noin 4 metrin korkeuteen lastin päälle ja kiinnitteli parin tonnin hirsipaketteja nosturiin! Olin ehkä paras aputyttö ikinä! Hienointa oli kun joku tuntematon naapuri käveli ohi koiransa kanssa. Vilkuttelin asiantuntevasti, ikäänkuin tällainen touhu olisi ihan jokapäiväistä.
Tontti täyttyy hirsipaketeista |
Pisin paketti: 12,1 metriä |
Urakka jatkui pitkälle iltaan ja seuraavana aamuna ennen auringon nousua purimme toisen lastin.
Kun taloprojekti alkoi, mielestäni kaakelit ja parketit olivat tärkeimmät. Nyt olen oppinut, että kuka tahansa voi valita kaakeleita ja parketteja, mutta rekan kyytiin pääseminen ja oman talon hirsikuorman päällä aputyttönä toimiminen on se mikä tästä projektista jää mieleen, se mikä tekee tästä erikoisen hienon!
Rouva E, hirsikuorma-aputyttö
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti