keskiviikko 30. syyskuuta 2015

Kun tehdään, tehdään isosti

Talon rakentamiseen tarvitaan paljon tavaraa. Isoa tavaraa. Tämän projektin myötä moni mittausyksikkö on saanut uuden perspektiivin, hinnat määritellään 10 000 euron tarkkuudella, jolloin 1 000 euron lasku tuntuu hyttysen pierulta. "Teille on tulossa pieni toimitus" tarkoittaa oikeasti täysiperävaunurekallista tavaraa, jonka purkamiseen tarvitaan nosturi. "Nämä vain laitetaan paikoilleen" tarkoittaa vähintään kolmea miestä, nosturia ja paria työpäivää.

Hirsitoimituksen jälkeen metsärinne on täyttynyt jos jonkinlaisesta tavarasta. Talotoimittajamme periaate näyttää olevan, että ensin kaikki tavarat toimitetaan työmaalle ja vasta sitten ruvetaan kasaamaan taloa. Loogista, kunnes miettii logistiikan ja rakentamisen järjestystä. 1. Ensin työmaalle tuotiin eristeitä. Loogista, siitähän se rakentaminen alkaa? 2. Toisena tuotiin hirsikuorma, oikeasti loogista, niistähän talo rakentuu. 3. Seuraavana tontille tuli pari laatikkoa (muistakaa mittasuhteet) kiinnikkeitä, pahveja ja muuta tilpehööriä, loogista, niitäkin tarvitaan. 4. Tässä vaiheessa rakentamiseen perehtymätön voisi olettaa että voitaisiin alkaa rakentaa, mutta ehei, työmaalle tuotiin terassilaudat, loogista koska terassi tehdään... ööh.. viimeiseksi? 5. Kattotuoli tai kattoristikot, mitälie, oli loogista saada tontille viemään tilaa, mutta kun 6. kattopellit tuodaan ennen ikkunoita ja ovia, amatööri tippuu jälleen kärryiltä. Kun kaikki vielä tuodaan epäloogisessa järjestyksessä, arvanette, että niiden asettaminen työmaalle rakentamisen kannalta järkevästi, on haaste. Rakentamisen ammattilaiset naureskelevat allekirjoittaneen ihmetykselle, tämä lienee normaali käytänne näissä hommissa.



Tavarantuonti itsessäänhän ei ole ongelma, sen varastointi on. Jokainen paketti pitää saada tasaiselle maalle, mikä metsärinteessä on piisofkeik! Mikään paketti ei saa olla toisensa päällä, niiden kaikkien pitää olla talon lähellä ja aseteltu siten, että nosturi ja työmiehet mahtuvat hyvin työskentelemään. Paketteja on työmaalla tällä hetkellä ainakin 30 kappaletta. Paria poikkeusta lukuunottamatta pakettien pituus on vaihtelee 3 metrin ja 12 metrin välillä. Painoissa hieman vajaasta tonnista yli kahteen tonniin. Niitä ei siis ihan hartiapankin voimin siirrellä "paria senttiä tuohon suuntaan". Ne täyttävät talon lähiympäristön melko tehokkaasti. Autolla työmaalle tulijoille tiedoksi: kannattaa peruuttaa perille, auton kääntämiseen ei ole oikein tilaa...

Sen lisäksi, että jokaiselle paketille pitää löytää asianmukainen paikka, jokaisen paketin alle pitää laittaa 1-2 trukkilavaa. Saimme haalittua kasaan 47 lavaa, joista nyt joka ikinen on käytössä ja muutamalle olisi vielä ollut tarve. Jokainen paketti pitää myös suojata muovipressulla. En edes uskalla ajatella kuinka monta 8 metriä x 12 metriä muovipressua meillä on. Jos joku  haluaa esim. joskus peittää vaikka koko talonsa, täältä pesee peitteitä vaikka peittelisi vielä autotallinkin! Otan myös kiitollisena vastaan kaikki ohjeet, joilla trukkilavoista tehdään kivoja terassikalusteita. 

Jokin tässä isosti tekemisessä kuitenkin kiehtoo valtavasti. Omassa työssäni pahimillaan keskityn tarkkailemaan pisteen paikkaa suhteessa sulkuihin. Peitellessääni 12-metristä hirsipakettia muovipressulla, jonka käsittely ei ihan mene perus lakanakäsittelyn tekniikalla, tiedän oikeasti tekeväni jotain. Tunne, kun katson valtavaa lautakasaa, eikä tarvitse miettiä että onkohan tuossa nyt 30 senttiä liikaa vai liian vähän, on vapauttava. En malta odottaa että tuo kaikki muodostaa pian talon, ja pääsen miettimään mitä hittoa teemme niille 30 peitteelle ja 47 trukkilavalle. Ehkä sen jälkeen pisteet suhteessa sulkuihin tuntuvat taas tärkeiltä. 

Rouva E


1 kommentti:

  1. Sitä tavaran määrää onkin hankala käsittää, ennenkuin itse rakennusprojekti on kunnolla käynnissä. Meilläkin rakennetaan. Paljon on trukkilavoja ja muita. Seuraavaksi odotamme sorakuljetusta. Minne lopulta saitte vietyä lavat ja peitteet?

    VastaaPoista